100 pravidiel digitálne etiky na internete a Facebooku. O tomto veľa ľudí nevie

Ľudstvo sa posúva rýchlym smerom k vyspelým technológiám a každá inovácia takým spôsobom ovplyvňuje náš každodenný život. Napríklad, teraz sa všetka komunikácia, najmä pracovnej povahy, uskutočňuje pomocou správ a sociálnych sietí. A aby bola táto komunikácia produktívna, každý by mal poznať a dodržiavať určité pravidlá digitálnej etikety.

človek, dáma, detailný záberPexels

Preto sme sa rozhodli prezradiť vám desať základných princípov, vďaka ktorým budete viesť príjemnú a produktívnu komunikáciu, čo pomôže aj vašej profesionálnej kariére.

 

  1. Ak sa dajú informácie poslať prostredníctvom správy, zdržte sa telefonátov.

Niektorí ľudia si myslia, že telefonátom sa vyhýbajú iba introverti a plaché osobnosti. Ale v ére instantných správ je komunikácia prostredníctvom písomného styku oveľa pohodlnejšia.

Po prvé, informácie sú už stanovené na digitálnom médiu. Vy, ani iný človek nemusíte hľadať kus papiera, na ktorý by ste si zapisovali čas, miesto a podobné údaje. Po druhé, človek jednoducho nebude môcť prijať hovor. Dôležitá správa sa tak nedostane okamžite k svojmu príjemcovi, čo môže spôsobiť poškodenie na oboch stranách.

 

  1. Ak sa vás pýtajú na konkrétnu otázku, nenaťahujte odpoveď.

Ak už dlhú dobu neodpovedajte na správy pretože je pre vás ťažké sformulovať odpoveď alebo sa vám zdá, že druhej strane sa to nebude páčiť – ide o zlé riešenie situácie. Aj keď potrebujete niekomu povedať zlé správy alebo niečo odmietnuť, nezabudnite, získanie zlej odpovede je stále lepšie, ako keby ste ju vôbec nedostali. V opačnom prípade môžete nadobudnúť dojem detinského a nezodpovedného zamestnanca.

byť spolu, dospelý, internetPexels
  1. Nerozdeľujte informácie do viacerých správ, keď ich môžete sformulovať do jednej.

Keď niekto v živej konverzácii už dlhú dobu formuluje jednoduchú myšlienku – obťažuje to každého. Ale z nejakého dôvodu sa mnohí rozhodli, že v korešpondencii to tak nie je. Každý z nás to vníma inak. Niekoľko podvodných správ namiesto jednej zlúčenej a zrozumiteľnej správe dokáže každého rozhnevať. Stojí za to rozdeliť do samostatných správ iba tie informácie, ktoré je ťažké vnímať na jednom textovom poli.

 

  1. Druhú stranu nikdy nesúrte ani neobťažujte.

Nikdy neviete, čím a ako veľmi je váš obchodný partner v súčasnosti zaneprázdnený. Preto je urýchľovanie reakcie na vašu správu netaktné. Ak vaša otázka nie je príliš urgentná, počkajte, kým si daná osoba nenájde vhodný čas a neodpovie vám sama. A aj keď vidíte, že vaša správa už bola prečítaná, nemali by ste začať panikáriť.

ceo, človek, dioptrické okuliarePexels
  1. Neskracujte na slová zdvorilosti.

O gramotnosti korešpondencie, najmä podnikaní, sa dá diskutovať vždy. Ale také obyčajné veci, ako sú slová vďačnosti a zdvorilosti, je možné špecifikovať dvoma spôsobmi. Všetko, čo sa od vás požaduje, je písanie zdvorilostných fráz v plnom znení.

Ak ich budete skracovať, bude to pôsobiť neprofesionálne, porušíte pravidlá digitálnej etikety a možno tým nahneváte aj nejedného človeka.

 

  1. Nezneužívajte screenshoty.

Vo väčšine prípadov môžete text jednoducho skopírovať a poslať ho osobe, s ktorou komunikujete. Ak sa však rozhodnete využiť rýchlejší spôsob a spoliehate sa na screenshoty, možno vám to spôsobí viac škody ako úžitku.

V zriedkavých prípadoch by sa na odoslanom obrázku mohla dostať informácia, ktorú nemala druhá osoba vôbec vidieť. Môžete tak ohroziť nielen seba, ale aj iných ľudí.

 

  1. Pracovné účty musia byť seriózne a reprezentatívne.

Na internete nájdete celé zbierky smiešnych e-mailových mien a účtov na sociálnych sieťach. Takéto veci odrádzajú od túžby spolupracovať s akýmkoľvek človekom. Nikto vám nekáže, aby ste si vymazali e-mail vytvorený v siedmej triede. Na osobnú korešpondenciu je to perfektné. Ak však chcete pracovať a komunikovať s obchodnými partnermi, vytvorte si seriózne meno či prezývku.

denné svetlo, dom, domovPexels
  1. Rešpektujte osobný čas kolegov a obchodných partnerov.

Písanie si o pracovných záležitostiach, dokonca aj tých nepodstatných, počas voľna alebo cez víkendy, je znakom neslušnosti a neúcty. Samozrejme, existuje rôzna miera naliehavosti. Väčšina detailov však pokojne počká do pondelka. Toto pravidlo však funguje aj opačne, pretože vyrušovanie počas pracovnej doby osobnými otázkami tiež nie je dobrý nápad.

 

  1. Hlasové správy – iba v zriedkavých a individuálnych prípadoch.

Mnohí z celého sveta preklínajú toho, kto vymyslel pridanie hlasových správ pri chatovaní. Vždy sa nájde niekto, kto ich začne zneužívať. Tento spôsob komunikácie by sa mal používať iba v prípadoch, keď nie je vôbec možné napísať text správy. A dokonca aj v takejto situácii je lepšie sa za nepríjemnosti opäť ospravedlniť.

 

  1. Nebuďte príliš dotieravý na sociálnych sieťach.

Každý sa aspoň raz cítil nekomfortne, keď si ho niekto pridal k priateľom na sociálnych sieťach, najmä preto, že by ste si chceli udržiavať odstup a výlučne pracovný vzťah. Vysokoškolský učiteľ, zákazník, šéf – zoznam takýchto jednotlivcov môže pokračovať donekonečna. V prípade, že sa dokážete vcítiť do takejto situácii, najskôr si premyslíte, či svojím rozhodnutím niekomu neznepríjemníte život.

Ale aj keď ste sa „spriatelili“ s niekým na sociálnej sieti, nie je to dôvod, aby ste im lajkovali všetky osobné fotografie. Alebo ešte viac, posielali blahoželanie ku každému sviatku. Niekedy je skutočne pohodlnejšie udržiavať komunikáciu prostredníctvom sociálnych sietí, ale snažte sa neprekročiť hranice svojho osobného priestoru, dokonca ani na internete.

bezdrôtový, človek, dospelýPexels

Ak budete postupovať podľa pravidiel digitálnej etikety, môžete si byť istí, že akákoľvek korešpondencia nespôsobí vášmu obchodnému partnerovi problémy a zanechá v ňom len ten najlepší dojem.

Nemusíte to brať ako významný faktor, ale v skutočnosti veľa ľudí venuje pozornosť takýmto detailom. Pohodlná a príjemná komunikácia s človekom môže výrazne ovplyvniť ďalšiu spoluprácu alebo komunikáciu tak zlým, ako aj dobrým spôsobom. Pokúste sa riadiť týmito pravidlami a zjednodušte život sebe aj ostatným.

Zdroj: telelele.ru